fbpx

Gibam se, torej mislim

Zakaj maščobe niso “idealno” gorivo za kolesarje in tekače?

Telo v največji meri ne zna dovolj učinkovito izkoriščati maščob, ker smo ga tako naučili. Ga lahko naučimo drugače?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
  • "mislim, torej sem"

    Pravi Rene' Descartes

  • "Gibam se, torej mislim"

    Pravim jaz

Kot smo ugotovili v zadnjem zapisu, je lahko maščobni energijski vir strateško optimalnejši od hidratov za vzdržljivostne športe. A čeprav nam maščobe lahko dajo neomejeno količine enrgije, imajo te pomankljivost presnovne narave. Telo praviloma ne zna izkoriščati maščob dovolj učinkovito, da bi te lahko služile namenu. Kar pa ni nič nenavdanega. Pravzaprav je to popolnoma normalno.

Kje je trik?

Človeško telo je izredno pameten in sofisticiran “stroj”. Vse kar telo stori, stori na način, da si zagotovi čim večjo možnost preživetja, obstoja. Evolucija je poskrbela za to, in je tudi na tak način omogočila preživetje vrste skozi milione let. To pomeni, da telo vedno išče načine delovati s kar se da veliko ekonomije. Na način, da lahko stori kar največ, v zameno za čim manjšo porabo energije. In to velja pri vseh procesih, ki se odvijajo v telesu, še posebej pa pri metabolnih.

Ko bo telo potrebovalo energijo, se bo vedno zateklo k energijskemu viru, iz katerega bo lahko pridobilo energijo hitreje in lažje. In to je tudi razlog zakaj telo preferira ogljikove hidrate kot energijski vir. Ker so presnovne poti in procesi pridobivanja energije iz sladkorjev, mnogo hitrejši, enostavnejši in energijsko manj potratni, kot pridobivanje energije iz maščob. In kadar koli ima telo na izbiro oba energijska vira, ogljikovi hidrati vedno “zmagajo”.

Sami smo tako vzgojili telo

Ker so današnje prehranjevalne navade v povprečju zelo orientirane na ogljikove hidrate, kar nas v veliki meri izpostavlja slednjemu energijskemu viru, trčimo ob še dodaten problem. Maščobne presnovne poti so zaradi tega pri veliki večini ljudi skoraj popolnoma “izklopljene”. Logično, saj ni potrebe po pridobivanju energije iz maščob.

Oz. če pogledamo drugače. Bolj, ko se telo navadi na ogljikove hidrate, manj postaja učinkovito pri izkoriščanju maščob. Poleg tega, da je to odličen način kako postati debel :-), pa nam slednje dejstvo tudi onemogoča strateško izkoriščati maščobo za potrebe vzdržljivostnih športov.

A k sreči lahko to spremenimo

V kolikor bi želeli v telesu sprožiti učinkovite presnovne procese porabe in izkoriščanja maščobe, je sprva potrebno zaobiti princip ekonomije telesa. To pa storimo najlažje na način, da telesu odvzamemo možnost izbire. Ko rečeno na začetku, če telesu ponudimo 2 vira energije, se bo telo vedno odločilo za tistega, z manj “stroški”. A če telesu ponudimo le en vir energije,… to pa lahko pomeni že nova pravila. A kar je še najbolj pomembno je to, da je potreben čas. Preklop med presnovnimi procesi ogljikovih hidratov in učinkovitimi presnovnimi procesi maščob, ni tako enostaven kot vklopiti ali izklopiti luč. Telo potrebuje čas za prilagoditev.

In v tem grmu tiči zajec. Za učinkovito prilagoditev telesa na učinkovito izkoriščanje maščob, je potreben ustrezen pristop prehranjevanja.

Dieta za razvoj vzdržljivosti je način prehranjevanja, ki sem ga sestavil za potrebe vzdržljivostnih športov.

Eduard žalar

Dieta za razvoj vzdržljivosti

Če vas podrobneje zanima ustrezni način prehranjevanja za razvoj vzdržljivosti, vas vabim k ogledu mojega spletnega tečaja Dieta za razvoj vzdržljivosti. D4XE (Diet for extreme endurance development) je namenjen vsem športnikom in rekreativcem.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Prijavi se na email listo za treninge, prehranske nasvete in nasvete za hujšanje.

Hvala za prijavo na Planetfit listo.