fbpx

Gibam se, torej mislim

Kako jesti za kolesarjenje ali tek

Spoznajte način prehranjevanja, ki razvija vzdržljivost za vse vzdržljivostne aktivnosti.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
  • "mislim, torej sem"

    Pravi Rene' Descartes

  • "Gibam se, torej mislim"

    Pravim jaz

Kaj je bolj pomembno, ustrezna prehrana, ali trening in treniranost?

Ne želim sprožati debate o kuri in jajcu, ker je več kot očitno pomembno oboje, želim le zastaviti za marsi koga provokativno vprašanje, ki lahko pomaga razviti zanimivo razmišljanje. Če bi lahko imeli kontrolo samo nad enim dejavnikom, kateri bi nam dal več rezultata? Trening ali prehrana?

Morda boste presenečeni, če vam povem, da nista trening in treniranost tista, ki sta prva, temveč dieta oz. ustrezen način prehranjevanja. Ne glede na to kako dobro je posameznik telesno pripravljen, od tega ne bo prav veliko, če bo način prehranjevanja neprimeren aktivnosti oz. športu. Še več, če bi se odločali samo za enega od dejavnikov (ali za trening ali za prehrano), bi odločitev za ustrezen, pameten način prehranjevanja, prinesla več rezultatov, kot pa odločitev za trening. In to še posebej velja za vzdržljivostne športe in aktivnosti.

Lovci na vzdržljivost

Lepi dnevi so pred vrati, in že opažam spremembe. Celo zimo sem gonil kolo skoraj da sam. Cesta, ali narava, specialka ali gorc, če je snežilo ali deževalo, še posebej. Pač, za veliko večino naroda so outdoor aktivnosti sezonske narave, se pa s prvimi lepšimi dnevi in sončnimi žarki začnejo stvari spreminjati.

Marec je ponavadi tisti, ko se na kolo ponovno spravijo rekreativni kolesarji, tekači pa prično nabirati prve kilometre. Veliko rekreativcev tako začne seštevanko kilometrov. Saj vemo kako to gre, ob zaključku sezone se pač dela bilanca koliko tisoč km je nekdo prekolesaril ali pretekel. Nekateri to počno samo za zabavo in za informacijo, spet drugi resneje lovijo čim večje št. kilometrov. Kar je super. Kakaršna koli motivacija je že v ozadju, je dobra, če človeka pripravi do tega da je telesno aktiven. A bolj ko bomo želeli nabirati kilometre ali outdoor ure, večjo vzdržljivost bomo potrebovali. In ta lov za večjo vzdržljivostjo, se uradno prične z vsako novo sezono, kjer se konstantno kaže nekaj. Velika večina rekreativcev in po mojem mnenju absolutno preveč športnikov, se osredotoča na pridobivanje vzdržljivosti potrebne za njihovo aktivnost ali šport, isključno z aktivnostjo oz. treningom in vse premalo jih sploh pomisli ne na ustrezno prehrano.

Športna aktivnost definira ustreznost prehrane

Nikakor ne smemo spregledati resnice, ki pravi, da je ustreznost prehrane za športno aktivnost odvisna od športne aktivnosti same. Športna aktivnost namreč s svojim časom trajanja in intenzivnostjo določa kateri presnovni procesi se v telesu odvijajo tekom aktivnosti. Z osnovnim poznavanjem teh procesov in poznavanjem energijskih sistemov, pa lahko tudi govorimo o primernem ali manj primernem načinu prehranjevanja za dano aktivnost. Več različnih aktivnosti, več načinov prehranjevanja torej. In če govorimo o vzdržljivostnih športih in aktivnostih, govorimo o specifičnem prehranjevanju, ki prinese k ravoju vzdržljivosti.

Dieta za razvoj vzdržljivosti je način prehranjevanja, ki sem ga sestavil za potrebe vzdržljivostnih športov.

Eduard žalar

Naj delim z vami zanimivo, osebno zgodbo…

Ker sem avanturist po srcu, sem s svojo ekipo Planeta fit, ne dolgo nazaj organiziral nenavadni in ekstremni vzdržljivostni izziv. Izziv je bil sestavljen iz 3 popolnoma različnih aktivnosti,

prostega potapljanja, kolesarjenja in gorništva. Seveda je bilo potrebno vse 3 aktivnosti združiti v eno ultra panogo. Sprva je bilo potrebno opraviti potop na vdih na najglobljo točko slovenskega morja, nato odkolesariti preko 200 km v Julijce in tam opraviti še nočni vzpon na globoko zasneženi Triglav. V enem šusu.

Izziv, ki smo ga poimenovali kar Edspedicija, se je izkazal za edinstveno doživetje in test človeške zmogljivosti in volje. Izziv sem opravil v 25 urah in 13 minutah, brez spanja. A kar je najbolj zanimivo je to, da sem v teh 25 urah, ko sem za celoten izziv porabil preko 20100 kCal, zaužil le 7000 kCal. Kako je to sploh možno?

Za dobro vzdržljivost je ustrezna prehrana nujna

Ker je v tako kratkem času, ob dejstvu, da smo poleg še telesno aktivni in brez spanca, fizično nemogoče zaužiti tolikšno količino energije, je edino ustrezna dieta tista, ki nam lahko pomaga razviti tovrstno vzdržljivost.

Zadeva ni splošno znana, a resnica se nahaja v dejstvu, da je moč z ustrezno strategijo prehranjevanja razviti sposobnost izredne vzdržljivosti. In kaj bi lahko bilo lepšega od tega za vse kolesarje, tekače in vse ostale ljubitelje outdoor aktivnosti? 🙂

Vsak človeški organizem namreč nosi na sebi skoraj neomejene rezerve energije v obliki maščobe. A ta nam nič ne koristi, če je telo ne zna uporabiti na ustrezen način.

Energijski viri

Maščoba, kot eden od 2 primarnih energijskih virov človeškega telesa, je presnovno gledano, pri veliki večini ljudi, skoraj da izklopljen. Posledično je telo večinoma odvisno samo od enega energijskega vira, sladkornega (glukoza in ogljikovi hidrati). Ta pa ima zaradi naravnih zakonitosti, določene omejitve ko nastopijo dejavniki vzdržljivostnih aktivnosti.

Problem izkorišnaja maščob

Evolucijska naravnanost telesa k ekonomičnemu razporejanju z energijo, je takšna, da telo vedno išče rešitev pridobiti energijo po najhitrejši in najmanj potratni poti. Presnovna pot maščob, v primerjavi s presnovno potjo sladkorjev, pa to ni. Seveda se tukaj porodi vprašanje, ali je potem sploh mogoče primarno izkoriščati maščobe za trajnostne športe?

Strateški način prehranjevanja

Odgovor je da. Z ustreznim načinom prehranjevanja, lahko vsi na naraven in zdrav način, vplivamo na telo, da bo vzpodbudilo maščobni energijski vir. In to na tako visoki stopnji, da bo telo lahko razvilo vzdržljivost na čisto drugem nivoju, kot smo vajeni.

Dieta za razvoj vzdržljivosti

Če vas podrobneje zanima ustrezni način prehranjevanja za razvoj vzdržljivosti, vas vabim k ogledu mojega spletnega tečaja Dieta za razvoj vzdržljivosti. D4XE (Diet for extreme endurance development) je namenjen vsem športnikom in rekreativcem.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Prijavi se na email listo za treninge, prehranske nasvete in nasvete za hujšanje.

Hvala za prijavo na Planetfit listo.